Virtual laboratories: use, development, standardization

  • Yuri Borisovitch Senichenkov Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University, 21, Polytechnicheskaya st., 195251, Saint Petersburg, Russia

Abstract

The paper considers various technologies for creating virtual laboratories used for teaching in the natural sciences and technical disciplines in schools and universities. Particular attention is paid to technologies for creating laboratories using visual modeling environments: Matlab-Simulink, LabView, OpenModelica, MapleSim, System Developer, AnyDynamics, SimInTech. It is proposed to start a discussion of the project "Public Virtual Libraries" on the pages of the journal "Computer Tools in Education"

Author Biography

Yuri Borisovitch Senichenkov, Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University, 21, Polytechnicheskaya st., 195251, Saint Petersburg, Russia

PhD, professor of the higher school of “Software engineering”, St. Petersburg Peter the Great Polytechnic University, Institute of Computer Science and Technology, senyb@dcn.icc.spbstu.ru

References

Raghu R. Krishnashree A., Vinith K. N., Prema N. Virtual Laboratories a historical review and bibliometric analysis of the past three decades // Education and Information Technologies. 2022. Vol. 27, № 8. P. 11055–11087. doi: 10.1007/s10639-022-11058-9

Трухин А. В. Об использовании виртуальных лабораторий в образовании // Открытое и дистанционное образование. 2002. № 4 (8). С. 81–82.

Казанский национальный исследовательский технический университет им. А. Н. Туполева. Virtual Laboratory — виртуальная лаборатория. URL: https://kai.ru/documents/683568/1374382/V_VLab.pdf (дата обращения: 20.10.2022).

Колесов Ю. Б., Сениченков Ю. Б., Инихов Д. Б. MvStudium в учебном процессе // Компьютерные инструменты в образовании. 2007. № 6. C. 32–38.

Бирюков С. В., Гуськов Д. Н. Лабораторный практикум по общей физике при дистанционном обучении — эксперимент виртуальный и реальный // Материалы Международной конференции «Информационные технологии в образовании «ИТО-2003». Ч. 2. С. 68–69.

Белов В. В., Образцов И. В., Иванов В. К., Коноплев Е. Н. Компьютерная реализация решения научно-технических и образовательных задач: учебное пособие. Тверь: ТвГТУ, 2015.

Образцов И. В., Белов В. В. Виртуальные тренажеры в практике технического образования. Тверь: ТвГТУ. URL: http://cdokp.tstu.tver.ru/site.services/download.aspx?act=1&did=89791&dbid=marcmain (дата обращения: 20.10.2022).

Сергеев С. Ф. Виртуальные тренажеры: проблемы теории и методологии проектирования // Биотехносфера. 2010. №2 (8). С. 15–20.

Кафтрев А. Ф. Компьютерные программы по физике для средней школы // Компьютерные инструменты в образовании. 1999. № 1. C. 42–47.

Водопьян Г. М. Компьютерная лаборатория для предметов естественно-математического цикла // Компьютерные инструменты в образовании. 1999. № 1. C. 31–34.

ИЦ «Центр компьютерного инжиниринга» СПбПУ. ГОСТ Р 57700.37–2021 «Компьютерные модели и моделирование. ЦИФРОВЫЕ ДВОЙНИКИ ИЗДЕЛИЙ. Общие положения». URL: https: //fea.ru/article/gost-c-d (дата обращения: 20.10.2022).

Mark Asch. A toolbox for digital twins: from model-based to data-driven. SIAM, 2022.

AIAA Digital Engineering Integration Committee. DIGITAL TWIN: DEFINITION & VALUE. An AIAA and AIA Position Paper. 15 с. https://www.aiaa.org/docs/default-source/uploadedfiles/

issues-and-advocacy/policy-papers/digital-twin-institute-position-paper-(december-2020).pdf (дата обращения: 20.10.2022).

Davila Delgado, J. M., & Oyedele, L. (2021). Digital Twins for the built environment: learning from conceptual and process models in manufacturing. Advanced Engineering Informatics, 49, 101332. doi:10.1016/j.aei.2021.101332

Зуйкова А. Что такое цифровые двойники и где их используют? 2021. URL: https://trends.rbc.ru/trends/industry/6107e5339a79478125166eeb (дата обращения: 20.10.2022).

Ashtarout Ammar, Hala Nassereddine, Nadine AbdulBaky , Anwar AbouKansour, Juliano Tannoury, Harald Urban and Christian Schranz. Digital twins in the construction industry: a perspective of practitioners and building authority. Frontiers in Built Environment. June 2022, volume 8, article 834672. Frontiers in Built Environment

Крейдлин Е. Ю. Система управления DeltaV – от управления процессами к обучению операторов // Автоматизация в промышленности. 2016. № 3. С. 13–16.

Костылев В. В. Компьютерные тренажеры в обучении персонала на нефтегазовом производстве // Вестник науки. 2020. № 5 (26) С. 234–236.

Дудырев Ф .Ф., Максименкова О. В. Симуляторы и тренажеры в профессиональном образовании: педагогические и технологические особенности // Вопросы образования/Educational Studies. Moscow. 2020. №3б C. 255–276.

Бутиков Е. И. Движение космических тел в компьютерных моделях. I. Задача Кеплера // Компьютерные инструменты в образовании. 2001. № 3-4. C. 20–44.

Published
2022-11-24
How to Cite
Senichenkov, Y. B. (2022). Virtual laboratories: use, development, standardization. Computer Tools in Education, (3), 108-132. https://doi.org/10.32603/2071-2340-2022-3-108-132
Section
Computers in the teaching process

Most read articles by the same author(s)