О некоторых уроках дистанционного обучения
Аннотация
Эпидемия коронавируса (COVID-19) в России заставила вузы перейти на дистанционный формат образовательной деятельности. Преподаватели в срочном порядке переходили на дистанционные образовательные технологии обучения, используя различные инструменты коммуникации. За время дистанционного обучения в условиях пандемии преподаватели получили ценный опыт чтения лекций онлайн, проведения практических занятий и контрольных работ, экзаменационной сессии и консультаций и т. д. Дистанционное обучение требовало применения новых образовательных технологий, которые должны были обеспечить такое же качество обучения, как и при очном общении. По сравнению с традиционным обучением объем работы со студентами стал больше, у преподавателей увеличилось время, затраченное на подготовку к занятиям. Но оказалось что, благодаря техническим средствам, обеспечивающим полноценное общение на расстоянии, многие разработанные и использованные в дистанционном обучении методические приемы вполне применимы и в традиционном (очном) обучении. В статье на примере преподавания линейной алгебры и алгебраических структур студентам-первокурсникам одного из потоков Факультета компьютерных технологий и информатики в Санкт-Петербургском электротехническом университете (СПбГЭТУ) на основании полученного опыта делаются выводы о возможности применения некоторых методических приемов в очном обучении с использованием коммуникационных технологий в общении со студентами.
Литература
S. N. Vodolad, M. P. Zaikovskaya, T. V. Kovaleva, and G. V. Savel’eva, “Distantsionnoe obuchenie v vuze”[Remout education in university], Uchenye zapiski, 2010 (in Russian). [Online]. Available: https://api-mag.kursksu.ru/api/v1/get_pdf/260
V. S. Sharov, “Distance learning: form, technology, tools,” Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences, no. 94, pp. 236–240, 2009 (in Russian).
A. A. Vasiliev, “Distantsionnoe obuchenie kak neot’emlemaya chast’ obrazovatel’noi sredy Obrazovanie i vospitanie”[Distance learning as an integral part of the educational environment], Obrazovanie i vospitanie, vol. 19, no. 4, pp. 73–75, 2018 (in Russian).
P. L. Pekker, “Distance education: experience from universities,” Humanities, social-economic and social sciences, no. 6–2, pp. 88–93 (in Russian).
E. V. Fadeev, “Organizational and psychological problems of distance learning,” The world of science, culture and education, no. 3 (64), pp. 308–310, 2017 (in Russian).
St. Petersburg Center for Assessment of the Quality of Education and Information Technologies, “Conference Distance Learning: Realities and Prospects 2016-2021,” in UMR SPb COKOiIT (in Russian). [Online]. Available: https://umr.rcokoit.ru/pages/events-elearning.html
Linguistics University of Nizhny Novgorod “All-Russian scientific and practical conference Distance learning as a response to the challenges of the Russian economy,” in Lunn.ru, 2021 (in Russian). [Online]. Available: https://lunn.ru/events/7993
“Events on the topic Distance learning,” in ICT2GO, 2021 (in Russian). [Online]. Available: https://ict2go. ru/themes/distance/
Skolkovo, “EdTech,” in Skolkovo Official Site, 2020 (in Russian). [Online]. Available: https://edtech.events.sk.ru/
BI of FVE Chuvash Republican Institute of Education of the Ministry of Education of Chuvashia,“Distance Learning: Current Issues,” in SREDA P. H., 2020 (in Russian). [Online]. Available: https: //phsreda.com/ru/action/188/info
L. V. Konstantinova et al., “Results of monitoring information on trends in the development of higher education in the world and in Russia. Issue 2. Educational innovations in the university — individual and blended learning,” in Plekhanov Russian University of Economics Official Site, 2021 (in Russian). [Online]. Available: https://www.rea.ru/ru/org/managements/Nauchno-issledovatelskijj-institut-razvitija-T2Acyrobrazovanija/Documents/
D. Grits, “We are not returning to the specialty — we are improving the bachelor’s degree,” in HSE University Official Site 2020 (in Russian). [Online]. Available: URL: https://www.hse.ru/news/edu/376194686.html
Forbes Russia education, “Special project of The University of Tyumen,” in Education.forbes.ru, 2020 (in Russian). [Online]. Available: URL: https://education.forbes.ru/special-projects/iot-main/iot-unmn
Ural Federal University, “Individual educational trajectories of UrFU,” in UrFU Official Site, 2020 (in Russian). [Online]. Available: URL: https://urfu.ru/ru/iot/
N. Kiyasov and V. Larionova, “Distance learning in extreme conditions,” in Interfax, 2020 (in Russian). [Online]. Available: https://academia.interfax.ru/ru/analytics/research/4491/, 2020
Rating agency RAEX, “Rating of the 100 best universities in Russia (RAEX, 2020),” in Raex-a.ru, 2020 (in Russian). [Online]. Available: https://raex-a.ru/rankings/vuz/vuz_2020#2
“QS Research Report. Learning in lockdown: how students are experiencing education now. February 2021,” Quacquarelli Symonds, p. 5, 2021.
“QS Research Report. Vaccines and virtual lectures: How international students are adapting to higher education in 2021. March 2021,” Quacquarelli Symonds, p. 3, 2021.
Материал публикуется под лицензией: