Method for Constructing an Individual Educational Route By Completing Tasks for Training Professional Skills in Compiling SQL-queries

  • Антон Игоревич Говоров Saint Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics, Saint Petersburg, Russia
  • Марина Михайловна Говорова Saint Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics, Saint Petersburg, Russia
  • Елена Витальевна Слизень Saint Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics, Saint Petersburg, Russia
  • Юлия Олеговна Валитова Saint Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics, Saint Petersburg, Russia
  • Сергей Евгеньевич Иванов Saint Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics, Saint Petersburg, Russia

Abstract

The article substantiates the importance of the formation of individual educational routes as factor influencing the effectiveness of training and the ability of a specialist to develop skills in professional activities. 
The expediency of the use of computer simulators in practice-oriented training, particularly in teaching database technologies, is justified, since the existing open educational online courses don’t always provide full-fledged conditions for the development of sustainable practical skills to solve typical professional tasks. 
The paper proposes a method for constructing an individual educational route during the passage of tasks for training professional skills in compiling SQL-queries, within which the task and student models are described. Based on the proposed models A* algorithm is modified and its conditions for creating the optimal individual educational route are described. 
Based on the results of a theoretical study, a computer simulator has been implemented for training professional skills in writing SQL-queries using the method of building individual educational routes during the completing tasks for training professional skills in writing SQL-queries and gamification tools and gaming technologies. 
The results were tested. Based on the analysis of the results, it was concluded that using of the proposed method and algorithms implemented in a computer simulator is expedient.

Author Biographies

Антон Игоревич Говоров, Saint Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics, Saint Petersburg, Russia

Anton I. Govorov, postgraduate student, Department of ITGS, ITMO University; 199034 Russia, Sankt-Peterburg, Birzhevaya Liniya, 14-16, office 309, antongovorov@gmail.com

Марина Михайловна Говорова, Saint Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics, Saint Petersburg, Russia

Marina M. Govorova, Deputy Dean for Academic Affairs, FSFE ITMO University, maran77@mail.ru

Елена Витальевна Слизень, Saint Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics, Saint Petersburg, Russia

Elena V. Slizen, undergraduate student at ITMO University, helen.slizen@gmail.com Julia O. Valitova, PhD, Associate Professor at the ITGS Department of ITMO University, julijawal@gmail.com

Юлия Олеговна Валитова, Saint Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics, Saint Petersburg, Russia

Julia O. Valitova, PhD, Associate Professor at the ITGS Department of ITMO University, julijawal@gmail.com

Сергей Евгеньевич Иванов, Saint Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics, Saint Petersburg, Russia

Sergey E. Ivanov, PhD, Associate Professor at the ITGS Department of ITMO University, serg_ie@mail.ru

References

1. Швецов Д. Интеллектуальные системы хранения данных в АСУ ТП // Современные технологии
автоматизации. 2011. № 4. С. 42–46.
2. Бураков П. В., Петров В. Ю. Введение в системы баз данных. Учебное пособие. СПб.: СПбГУ
ИТМО, 2010. 129 с.
3. Золотухин С. А. Преимущества и недостатки массовых открытых онлайн-курсов // Дискуссия.
2015. № 4 (56). C. 97–102.
4. Бачин Д. А. Индивидуальный подход в обучении и управлении персоналом // Экономика и
предпринимательство. 2015. № 2 (55). С. 553–555.
5. Лавренова П. О. Внутрифирменное обучение персонала на промышленном предприятии: понятие, принципы, основные особенности и задачи // Санкт-Петербургский образовательный
вестник. 2017. № 9–10 (13–14). С. 25–29.
6. Матвеев И. В., Кузьменко Н. И. Формирование системы повышения квалификации на предприятии // Территория науки. 2015. № 5. C. 182–186.
7. Гринько М. А. Проектирование индивидуальных траекторий обучения иностранному языку
студентов педагогических вузов // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология, 2011.
8. Шапошникова Н. Ю. Индивидуальная образовательная траектория студента: анализ трактовок понятия // Педагогическое образование в России. 2015. № 5. С. 39–44.
9. Мальтекбасов М. Ж., Прокофьева М. А., Ескендиров Б. Н., Нурбосынова Г. С. Особенности применения теории графов при проектировании образовательной траектории в вузе // Международный журнал экспериментального образования. 2014. № 1–1. С. 102–105.
10. Durand G., Belacel N., LaPlante F. Graph theory based model for learning path recommendation //
Information Sciences. 2013. № 251. P. 10–21. doi:10.1016/j.ins.2013.04.017
11. Alshalabi I.A., Hamada S., Elleithy K. Automated Adaptive Learning using Smart Shortest Path
Algorithm for Course Units // IEEE Long Island Systems, Applications and Technology LISAT2015,
Long Island, NY, May 2015. doi:10.1109/LISAT.2015.7160187
12. Muhammad A., Zhou Q., Beydoun G., Xu D., Shen, J. Learning path adaptation in online learning
systems. 2016 IEEE. 20th International Conference on Computer Supported Cooperative Work in
Design (CSCWD) (P. 421–426). United States: IEEE. doi:10.1109/CSCWD.2016.7566026
13. Tarasyev A. A., Agarkov G. A., Ospina Acosta C. A., Koksharov V. A. Fuzzy Logic and Optimization of
Educational Paths // IFAC-PapersOnLine. 2018. Vol. 51. P. 511–516. doi:10.1016/j.ifacol.2018.03.086
14. Kurilovas E., Zilinskiene I., Dagiene V., Recommending suitable learning paths according to learners’
preferences: Experimental research results // Computers in Human Behavior. 2015. Vol. 51, Part B, P.
945–951. doi:10.1016/j.chb.2014.10.027
15. Шепель Э. В. Развитие познавательной самостоятельности студентов-экономистов в структуре индивидуальной траектории профессионального обучения. Москва, 2013. Автореферат
диссертации на соискание ученой степени кандидата педагогических наук.
16. Усманова Ф. К. Проблемы индивидуализации обучения студентов в высшей школе // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии: сб. ст. по матер. XLVII междунар.
науч.-практ. конф. Новосибирск: СибАК, 2014. № 12(47).
17. Королева Т. А. Индивидуализация обучения как важнейший фактор повышение качества
преподавания // Научный аспект. 2015. № 4.
18. Векслер В. А., Рейдель Л. Б. Интерактивные тренажеры и их значение в учебном процессе //
NovaInfo.Ru. 2016. № 41-1. С. 206–211.
19. Дорот В. Л., Новиков Ф. А. Толковый словарь современной компьютерной лексики. СПб.: БХВПетербург, 2001. 512 с.
20. Сергеев С. Ф. Виртуальные тренажеры: проблемы теории и методологии проектирования //
Биотехносфера. 2010. № 2 (8). С. 15–20.
21. Белов В. В., Образцов И. В., Иванов В. К., Коноплев Е. Н. Компьютерная реализация решения
научно-технических и образовательных задач: учебное пособие. Тверь: ТвГТУ, 2015. 102 с.
22. Фомина И. К., Тарануха С. Н. Виртуальные тренажеры при дистанционном обучении плавсостава // Интерактивная наука. 2017. № 1(11). С. 145-148. doi:10.21661/r-115106
23. Никулина Т. В., Стариченко Е. Б. Виртуальные образовательные лаборатории: принципы и
возможности // Педагогическое образование в России. 2016. № 7. С. 62–66.
24. Матлин А. О., Фоменков С. А. Методика построения виртуальной лабораторной работы с помощью автоматизированной системы создания интерактивных тренажеров // Известия Волгоградского государственного технического университета. 2012. № 12. С. 142–144.
25. Гиниятов И. Г. Разработка тренажерного оборудования для повышения безопасности технологических процессов на нефтегазовых объектах: автореф. дис. кандидата технических наук.
Уфимский государственный нефтяной технический университет. Уфа, 2009.
26. Изотова Т. Ю. Обзор алгоритмов поиска кратчайшего пути в графе // Новые информационные
технологии в автоматизированных системах. 2016. C. 341–344.
27. Овчинников А. В., Берковский В. В. Анализ алгоритмов поиска оптимальных путей на графах //
Наука i технiка Повiтряних Сил Збройних Сил України. 2012. № 2 (8). C. 100–103.
28. Зябиров Э. В., Токарев С. П., Федосеева Л. И. Методы определения кратчайшего пути между
вершинами графа // Успехи современного естествознания. 2011. № 7. С. 113–114.
29. Lee J., Kim D. G. Adaptive Learning System Applied Bruner’ EIS Theory // IERI Procedia. № 2. P. 794–
801. doi:10.1016/j.ieri.2012.06.173
30. Lin C. F., Yeh Y. C., Hung Y. H., Chang R.I. Data mining for providing a personalized learning path
in creativity: An application of decision trees // Computers & Education. 2013. № 68. P. 199–210.
doi:10.1016/j.compedu.2013.05.009
31. Говоров А. И., Говорова М. М., Валитова Ю. О. Оценка актуальности разработки методов использования средств геймификации и игровых технологий в системах управления обучением // Компьютерные инструменты в образовании. 2018. № 2. С. 39–54.
32. Орлов А. И. Прикладная статистика. Учебник. М.: Издательство «Экзамен», 2004. 656 с
Published
2018-08-30
How to Cite
Говоров, А. И., Говорова, М. М., Слизень, Е. В., Валитова, Ю. О., & Иванов, С. Е. (2018). Method for Constructing an Individual Educational Route By Completing Tasks for Training Professional Skills in Compiling SQL-queries. Computer Tools in Education, (4), 45-62. https://doi.org/10.32603/2071-2340-4-45-62
Section
Computers in the teaching process